Visa’nın Avrupa genelinde 8.000 tüketici ve 2.000 KOBİ iştiraki ile yaptırdığı son pazar araştırması, Avrupa pazarlarında süregelen hayat pahalılığı ve iklim değişikliğinin tesirleri nedeniyle insanların mevcut alışveriş alışkanlıklarını tekrar değerlendirdiklerini, eser ve hizmet alıp satmak için daha sürdürülebilir usuller aradıklarını ortaya koyuyor.
Visa’nın Avrupa genelinde 8.000 tüketici ve 2.000 KOBİ iştiraki ile yaptırdığı son pazar araştırması, Avrupa pazarlarında süregelen hayat pahalılığı ve iklim değişikliğinin tesirleri nedeniyle insanların mevcut alışveriş alışkanlıklarını tekrar değerlendirdiklerini, eser ve hizmet alıp satmak için daha sürdürülebilir prosedürler aradıklarını ortaya koyuyor. Visa sürdürülebilirlik tarafında yapan adımlar atmak isteyen kişi ve iş yerleri için Dönüşüm İktisadını ve bu kavram kapsamında tanımlanan 6 ekonomik faaliyeti öneriyor: Kirala, tekrar doldur, tamir et, yine dağıtıma sok, ikinci el sat ve kullanım ömrü tamamlandığında iade et.
Visa için Opinium araştırma şirketi tarafından gerçekleştirilen ankete katılanların %87’si en az bir Dönüşüm İktisadı faaliyetini halihazırda gerçekleştirmiş. Bu altı davranış içinde “ikinci el sat” başkalarına kıyasla daha çok anlaşılmış ve kabullenilmiş davranış olarak öne çıkıyor. Tüketicilerin %45’i geçen sene en az iki sefer, eşyalarını ikinci el satışa çıkarmış. Avrupa’daki KOBİ’lerin %25’i halihazırda bu seçeneği sunarken, %48’i ise bunu ilerleyen periyotlarda planladıklarını söylüyor. Tüketicilerin %27’si, daha uygun fiyatlı olacağından tamir edilmiş yahut yenilenmiş eserleri satın alabileceklerini söylüyor. Eserlerin ömrünün uzatılması için tamir edilmesine en olumlu bakanlar ise 65 yaş üstü şahıslardan oluşuyor. Tamir üzere yine doldurma da tüketicilerin neredeyse 3’te 1’i için tasarruf gayeli olarak tercih edilir durumda. Kullanım ömrünü tamamlayan eserlerin iadesi ise tüketicilerin gelecekte benimseme mümkünlüğü en yüksek davranış olarak öne çıkıyor.
Visa Güney Avrupa Pazarlama Lideri Ünite Gönülşen, “Hepimizin konutu olan Dünya hakkında daha fazla farkındalık yaratmak, insanları daha sürdürülebilir davranışlara davet etmek üzere Nisan ayı ‘Dünya Ayı’ olarak benimsenmiş durumda. Visa olarak biz de etik, sorumlu ve sürdürülebilir davranışlarla hareket etmek, tüm adımlarımıza sürdürülebilirliği dahil etmek için uğraş gösteriyoruz. Tüketime dayalı bir iktisattan döngüsel ve kendini yenileyen bir iktisada geçiş başlı başına bir dönüşüm manasına geliyor. Öte yandan Visa’nın yaptırdığı bu araştırma daha sürdürülebilir seçeneklerin toplumda karşılık bulduğunu ortaya koyuyor. Paydaşlarımızla birlikte hem küçük işletmelere hem tüketicilere daha çok bilinçlenme ve dayanak sağlayabilir, global ölçekte daha sürdürülebilir tüketim tercihlerinin yapılmasına ilham verebiliriz. Dönüşüm İktisadı ismini verdiğimiz düzgünleştirici iktisada geçişin herkesi kapsaması ve herkes tarafından erişilebilir olmasını istiyoruz”.
Tüketicileri motive etmek önemli
Visa ve Opinium’un araştırmasına nazaran, Dönüşüm İktisadının yaygınlaşması için kişi ve küçük işletme sahiplerinin bu alandaki fırsat ve tasarruf potansiyelini anlamaları kilit bir noktada duruyor. Ankete katılan yetişkinlerden dörtte biri, maddi yarar sağlayacaklarsa bu faaliyetlere katılacaklarını ve örneğin kullanılmış kıyafet yahut mobilyalarını satmak üzere bir uygulama yükleyebileceklerini yahut fazla gelen besinleri yine dağıtıma sokmak için harekete geçebileceklerini söylüyor.
Çevresel yararlar da tüketiciler için kıymetli bir itici güç. Araştırma, her 10 yetişkinden 9’unun son üç ay içinde etraf dostu faaliyetlere aktif olarak katıldığını ve %93 üzere büyük bir çoğunluğun daha az ambalaj kullanmanın etraf ve toplum üzerinde bir tesiri olduğunu düşündüklerini ortaya koyuyor. Ankete katılanların yaklaşık yarısı (%43) atık, ambalaj yahut plastiğin azaltılmasını Dönüşüm İktisadında yer almanın ana nedeni olarak tanımlıyor. Bu da çevresel korkular ve maliyetlerin bireyleri Dönüşüm İktisadına yönlendirdiğini gösteriyor.
Dönüşüm İktisadı KOBİ’ler için yeni fırsatlar sunuyor, işleri artırıyor
Tüketici tercihleri değiştikçe, işletmeler için fırsatlar da değişiyor. Avrupa’da döngüsel iktisada geçişin 2030 yılına kadar 900 milyar Euro’luk bir ekonomik fırsat yaratacağı varsayım ediliyor ve datalar işletmelerin de fırsatı algıladığını gösteriyor. Dönüşüm İktisadı hizmetlerini sunan KOBİ’lerin yıllık gelirleri son iki yılda %22 oranında artarken, büyüme potansiyellerinin daha fazla olduğu görülüyor. Tüketicilerin birçok (%69), Dönüşüm İktisadını benimseyen işletmelerden eser yahut hizmet satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğunu belirtiyor. Avrupa genelinde ankete katılan KOBİ’lerin neredeyse tamamı (%91) daha sürdürülebilir iş yapış biçimlerini benimsemek istediğini söylerken, dörtte biri ise gelirlerinin %20’sini bu istikamette yatırım yapmak için kullanabileceklerini belirtiyor.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı